dinsdag 31 mei 2016

Vintage Colors




Kleuren, i
k heb er iets mee. In alles. Kleuren spelen voor mij een grote rol. Bijvoorbeeld bij het combineren van kleding. Bij mijn blik naar de natuur. Bij mijn plaatjesverzameling op Pinterest. En natuurlijk bij mijn grote hobby styling en decoreren. Mijn ogen kunnen heel goed kleurnuances onderscheiden. Dat is soms heel lastig maar ben er wel heel blij mee. Het is lastig omdat ik niet snel tevreden ben. Als kleuren niet goed matchen is het voor mij een gemiste kans. Kan slecht tegen het net-niet. Kleuren hebben zoveel invloed. Hebben te maken met psychologie. Kleuren beïnvloeden mensen.

In onderzoeken is naar voren gekomen dat mensen binnen 90 seconden na de eerste visuele indruk onderbewust een beeld vormen over een persoon, omgeving of product en dat tussen de 62% en 90% van dat beeld wordt beïnvloed door uitsluitend de kleur. Met kleuren kun je dus indrukken en emoties sturen. Ze roepen een bepaalde stemming op. Reuze interessant.

Kleur is dus ook één van de grootste sfeermakers in een interieur. Met de kleur van je interieur bepaal je de sfeer, stemming en uitstraling in je huis. Kleur geeft leven aan je huis. Met kleur kun je je interieur opfleuren maar je kunt ook kalmte, drama, moed of rust creëren. Het kan iets accentueren of juist doen wegsmelten. Kleuren kunnen een ruimte groter of kleiner laten lijken. Daarnaast kunnen kleuren een grote ruimte intiem laten voelen zonder grote veranderingen aan te brengen zoals het verplaatsen of weghalen van wanden.
Kleuren kun je indelen in twee basis categorieën:
•Warm & •Koel
 
Warme kleuren vertegenwoordigen passie, vreugde en inspireren. Ze geven mensen een gevoel van kracht en energie. Warme kleuren die veel voorkomen zijn rood, oranje en geel. Door het gebruik van warme kleuren creëer je een intieme sfeer en wordt een ruimte optisch kleiner.

Koele kleuren vertegenwoordigen rust en geven een gevoel van stabiliteit en professionaliteit. Ze geven mensen het gevoel van vertrouwen. Het is daarom niet vreemd dat bijvoorbeeld veel professionele zakelijke logo’s de kleur blauw bevatten. Koele kleuren die veel voorkomen zijn blauw, paars en groen. Lichte, koude kleuren geven juist meer ruimte.
Ondanks dat kleuren globaal in deze twee groepen zijn in te delen is er geen kleur die precies dezelfde kenmerken deelt met een andere kleur. Alle kleuren hebben hun eigen unieke vingerafdruk.
Het is verrassend wat kleur kan doen met je interieur. Veel mensen onderschatten de kracht van kleur in een interieur.
Kleuren en emoties.
Iedereen heeft een voorkeur voor een kleur. Dit is vaak bepaald door emoties of herinneringen die je er aan hebt. Kleur is voor mij heel bepalend of ik iets wel of niet mooi vind. Niet verwonderlijk dat een kleur voor mij iets kan maken of breken want ik ben een emotie-mens. Echt een favoriete kleur heb ik niet maar ik houd bijvoorbeeld niet zo van paars. Sorry, want ik weet dat ik met deze uitspraak zeker mensen zal kwetsen omdat zij bij paars wel fijne associaties hebben. Of je een kleur mooi vind of niet is heel persoonlijk en de keus voor iemands favoriete kleur is uniek ! Zo zijn wij allemaal verschillend en dat maakt de wereld gelukkig heel kleurrijk.



Een kleur kiezen: Hoe doe je dat?
Het maken van een kleur-keus is lastig maar op internet kun je bij verschillende fabrikanten van verf op verschillende manieren een keuze maken. Bij Histor kun je bijvoorbeeld een foto van je kamer downloaden en dan kleuren op je wanden aanbrengen. Zo krijg je een aardig beeld van hoe het zal worden. Zelf kies ik kleuren door gewoon een stukje muur te verven. Dan kun je op de plek zien wat de lichtinval met een kleur doet. De windstreken waar de lichtinval vandaan komt is hierin bepalend. Het licht uit het noorden is kil uit het zuiden is het warm. Door de lichtinval veranderen kleuren. Zo krijg je door de lichtinval in een kamer bijvoorbeeld verschillende grijze kleuren op je muur terwijl het toch echt uit 1 pot komt. Dit komt door de hoeveelheid toevoegingen van rood, geel en blauw. En ook door de mate waaruit het meeste licht in je kamer valt. Uit welke richting komt het meeste licht? Door het opzetten van de kleur op je eigen muur zie je waar de grijs in jouw kamer het meest naar toe gaat neigen. De grijze gemengd met rood zal met veel licht uit het westen meer naar taupe neigen. De grijs vanuit het blauw neigt met licht uit het zuiden meer naar blauw. Het grijs vanuit het groen met licht vanuit het oosten meer naar groen.


                                               Histor kleurkiezer.
In onze kamer heb ik gekozen voor de blauw/grijs omdat ik geen grijs met ondertoon van groen of taupe wilde. Het is even extra werk en zal misschien iets meer kosten maar het aanbrengen van proefstukjes betaald zich altijd terug.


Ik heb niet 1 favoriete kleur maar houd van allerlei kleuren in de VINTAGE COLORS reeks. Dit zijn ‘oude’ en doorleefde kleuren. Van licht naar donker ik vind ze prachtig. De kleuren zand en blauw vind ik altijd een mooie match. Deze kleuren zijn heel goed met andere kleuren te combineren. Samen met oud onbewerkt hout vind ik ze al jaren mooi. Dit zijn ook de kleuren die terug te vinden zijn in onze woonkamer. Om af en toe een warme, sprekende kleur erbij te voegen decoreer ik de laatste tijd met oker/goud geel. Een frisse rijke 'oude' kleur. Ik zet het tussen aanhalingstekens omdat het al 2 jaar een trendkleur is.
 


De kleuren van oude en brocante spullen vind ik vaak bij uitstek mooi. De kleuren van 'de oude troep’ zoals mijn familie mijn spullen soms noemt. Oud groen, blauw, bruin en een heel klein beetje oud roze. Soms lijken ze een beetje groezelig maar hé, het heeft geleefd !  Was super hip. Heeft een ver verleden. Zit geschiedenis in. Goede jaren van weleer. Authentiek. Weemoed.
Die mooie vergane kleuren waar veel nuances in zitten doordat het licht ze op allerlei plaatsen heeft vervaagt. Prachtig. Ze geven warmte, rust en openheid.




 


Maar ze moeten niet te licht worden, geen vintage pastelkleuren. Dat is me te zoet, te lief, te kwetsbaar. Ik houd van stoer en robuust. Zo heb ik ook een beetje weerstand tegen roze. Oud roze gaat nog wel als het maar echt veel donkerder is dan baby-roze. Dat zachte roze is voor mij veel te lief.

Oude kleuren, ik kan er zo van genieten.
Op mijn pinterestbord: Colors and Vintage heb ik prachtige plaatsjes gepind. Kleuren van vervlogen tijden. En ja ook meestal van vervlogen spullen. Hier in huis heb ik nu ook wat hoekjes gestyled met deze kleuren. Ze brengen rust en toch een beetje kleur.


 





Wat is jou favoriete kleur?
 

Hieronder vind je nog wat tips over wat kleuren doen in je interieur.
Rood
Rood straalt kracht uit! het is de kleur van passie, kracht, fysieke energie en vuur en levenskracht. Gebruik rood als je een kamer een warme of intieme sfeer wilt geven. Rood is een pittige en activerende kleur, dus gebruik het niet teveel, want dat kan nervositeit en vermoeidheid opwekken. Gebruik het dus met beleid. Less is more!


Oranje
Oranje geeft een warm, open en gezellig gevoel. Je krijgt er zin in! Het is een opwekkende, positieve, zelfs euforische kleur die voor nieuwe energie zorgt. Een symbool voor spiritueel ontwaken. Gebruik deze kleur ook met mate. Geschikt voor de kinderkamer en woonkamer.

Geel
Geel is vrolijk, zonnig en sprankelend. Het geeft letterlijk energie. Het is een stimulerende kleur die vaak wordt gebruikt om donkere kamers op te frissen. Geel laat licht dat binnenvalt reflecteren. Geel is dus bijzonder geschikt voor de hal, de kinderkamer of om een donker hoekje op te fleuren.

Groen
Groen is de kleur van de natuur. Het werkt ontspannend en verzachtend en geeft nieuwe kracht en energie. Daarnaast staat het voor harmonie en evenwicht. Groen is vooral geschikt voor de keuken, maar kan eigenlijk voor elke kamer gebruikt worden. Kies dan wel voor zachte tinten.
Blauw
Het beeld van een blauwe lucht of de blauwe zee geeft een gevoel van ruimte en vrijheid. De koele kleur maakt ons helder en in balans. Blauw staat voor inspiratie en intuïtie en is erg geschikt voor een werk- of slaapkamer en de badkamer. Durf gerust verschillende blauwtinten combineren. Een paar tinten in een ruimte geven meer balans dan één kleur.

Paars
Violet of paars is mystiek en symboliseert het intellectuele en het spirituele en is dus ideaal voor een meditatie- of studieruimte. Paars staat voor wijsheid. Combineer deze kleur met meer aardse kleuren zoals donkergroen, blauwgroen en kastanje. Dit geeft een mooi spannend en warm beeld.


Bruin
De kleur bruin geeft een gevoel van veiligheid, duurzaamheid, stabiliteit en comfort. Het maakt je ontspannen. Ideaal voor de woonkamer en badkamer. Bruin bestaat in oneindig veel gradaties en is makkelijk te combineren omdat het samengesteld is uit verschillende kleuren.
Roze
Roze is de kleur van het hart en zorgt voor kalmte en verzoening. Het is een geschikte kleur voor de slaapkamer, omdat het staat voor verbondenheid. Het is zacht, zoet en lief en daarom ook ideaal voor een meisjeskamer.


Zwart & wit
Zwart en wit zijn geen kleuren, maar kunnen wel prima met bovenstaande kleuren gecombineerd worden: zwart en wit passen bij elke andere kleur! Zwart is zakelijk, strak en donker. Het neemt het licht letterlijk weg. Gebruik dus nooit uitsluitend zwart, dat geeft een somber gevoel. Je kunt zwart wel goed toepassen als accentkleur. Wit is de kleur van de waarheid en puurheid. Wit is kalm, fris, dynamisch en bevorderlijk voor de creativiteit. Wit geeft licht en laat een ruimte groter lijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten