woensdag 27 mei 2015

Korenveld

Opmars naar de zomer.
 
De lente is al mooi op streek. De meeste bomen hebben blad. Het voorjaar barst uit zijn voegen van jong fris groen dat de wereld weer meer kleur geeft. Tijdens een autoritje kwam ik langs een korenveld. Het leek mij erg vroeg in het jaar maar een heus veld met koren stond in vol ornaat te pronken met wuivende halmen. Ik had nog wat tijd voor mijn afspraak en stopte om even wat aren te plukken en foto's te maken. En om even die vredige rust te ervaren die van zo'n veld uitgaat.
De aren die zachtjes op een briesje heen en weer wiegen geven rust. Samen met de vogeltjes die in de bosrijke omgeving volop aan het fluiten waren was dit moment er één om in te lijsten. Mijn dag kon niet meer stuk.



Dat belooft wat, als straks hartje zomer de landbouwgronden weer in volle glorie staan. De vakantietijd waarin de drukte van alle dag een beetje wegebt. Vooral in het buitenland zijn de korenvelden mooi. Daar staan ze meestal vol met veldbloemen.

Hier in Nederland is daar helaas geen ruimte voor. Bloemen zijn niet gewenst, die schaden de opbrengst. Maar het is een prachtig gezicht hoe elk fris bloempje zich, met zijn eigen kleur, een plaatsje verschaft tussen al dat bruin en grijs. Lekker eigenwijs. Zo'n gekleurd korenveld: Hoe landelijk wil je het hebben?

Korenvelden met hun tere korenhalmen roepen bij mij soms ook wat weemoedigs op. Omdat al dat moois straks, net boven het maaiveld, wordt afgesneden. Het enige dat dan nog overblijft is een veld met rijen stoppels die daarna in de aarde worden geploegd als voorbereiding voor de winter die komen zal. Maar nu is dat nog veel te vroeg. Nu is het nog lente !


Terug in de auto bedacht ik wat ik met de geplukte aren zou kunnen doen. Op de vrijmarkt, tijdens Koningsdag, had ik een fles met riet gekocht. Hier zouden de aren met wat veldbloemen prachtig op staan.















Op de terugweg dus even langs de plaatselijke bloemist. Jan, van Bloembinderij Vivaldi, heeft vast wel bloemen in zijn winkel die ik hiervoor kan gebruiken.














De niet alledaagse bloemen die hij verkoopt en nog héél veel ander moois, is precies waar ik van houd. Ook hij verkoopt die flessen met riet. Allemaal unieke exemplaren. En ja hoor, hier vond ik precies de bloemen die ik zocht.

Dat frisse groen, blauw, wit en geel, lekker rommelig geschikt, geven een echt landelijk sfeertje.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten